De derde week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu De derde week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu

De derde week.

Blijf op de hoogte en volg Danielle

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Ik schreef dat ik dacht dat alles weer gewoon zou worden na die woensdag.. Niks bleek minder waar want toen Saskia en ik donderdag op school kwamen mochten we namelijk weer voor graad 4. Alleen waren het dit keer geen 49 maar 52 kinderen. Nou ja oke geen probleem, we zijn flexibel :) Ik had werkbladen meegenomen uit Nederland en die heb ik toen snel gekopieerd. Die hebben we ze laten maken en inkleuren. Na het buiten spelen heeft Saskia een spel met ze gedaan en daarna wilde ze de kinderen een brief laten schrijven maar toen ging net de bel en mochten de leerlingen al naar huis.

Op vrijdag en zaterdag was dan eindelijk de sportdag. Het was erg leuk en iedereen was enthousiast, ik heb vooral gekeken of de leerlingen goed binnen de baan liepen en geholpen bij het hoogspringen. Op vrijdag was het erg warm maar gelukkig was dit zaterdag niet het geval. Sterker nog het was gewoon koud zaterdag, maar voor de kinderen was dit veel beter. Vooral zaterdag zat de sfeer er goed in en waren er allemaal ouders meegekomen om de leerlingen aan te moedigen.

Op zondag hebben we lekker niks gedaan en hebben we lekker uitgerust.

Op maandag was in voor het eerst in een hogere graad en dat er dan ook echt les gegeven wordt. Dat gaat anders dan in Nederland namelijk de leraren veranderen van klas naar klas, een beetje zoals op de middelbare school maar dan gaan de leraren naar andere lokalen. Ik was in graad 5 en vond het leuk om te zien hoe het daar aan toe ging. Maar na de pauze kwam een leraar les geven hij was nog geen 10 minuten begonnen toen er een leerling van een andere graad binnen kwam en zei: ' ja meneer u moet bij ons les geven' en weg was die. Stond ik ineens in mijn eentje voor een groep van 40 leerlingen. Ik dacht er komt vast wel een andere leraar, dus we wachten even. Nou er kwam een andere leraar maar die stak haar hoofd om de hoek en ging gelijk weer weg, daarna kwam er een andere leraar en die zei ga maar iets leuks met ze doen. Ik ben toen letterlijk naar het kopieerapparaat gerend en heb mandela's gekopieerd (gelukkig had ik die nog in mijn tas gedaan die ochtend want eigenlijk dacht ik nu is het weer normaal maar niet dus haha). Toen hebben ze lekker die mandela's gekleurd in stilte.

Dinsdag en woensdag heb ik bij graad 7 en 6 gekeken dat was leuk maar ik vind alles een beetje op elkaar lijken in de hogere graden omdat dezelfde leraren les geven en dat lijkt alles al vrij snel op elkaar.

Woensdag waren we vroeg klaar omdat de leraren op cursus moesten. Wij hebben die middag lekker boodschappen gedaan en heerlijk geluncht met Hans en Joke. Die avond toen Saskia en ik eigenlijk nog een eitje wilde eten viel opeens de stroom uit. Gelukkig stonden er kaarsen in het huis en zaklampen (alleen werken die alleen als je er mee gaat schudden) en hebben we een eitje gebakken met een kaars en een zaklamp en hebben een diner bij kaarslicht gehad haha.

Donderdag was ik in graad 3 en daar viel me weer het geschreeuw op en het feit dat ze niet heel prettig straf geven als de kinderen iets verkeerd doen. Wel vond ik het leuk om de kinderen te helpen en ik heb met ze getekend. Daar kwam ik wel weer op het punt dat ik het soms nog lastig vind om mijzelf verstaanbaar te maken. Die avond was er een ouderavond waar wij ook bij waren. Dit was heel leuk om te zien hoe dit gaat.

Vrijdag heb ik bij graad R gekeken dit zijn de kleuters, het was leuk om eens te kijken hoe het daar gaat. Ze doen wel andere dingen dan in Nederland want in Nederland knippen en plakken ze veel maar hier rijgen ze met kralen en spelen domino en kleien, de rest van de leerlingen mocht met de duplo. Daarna hebben we buiten gespeeld en toen mochten de leerlingen naar huis.

Die middag zijn we met Hans en Joke in de oorlogskloof geweest, wat was het daar mooi! Ik zal straks wat foto's op mijn blog zetten. Ook hebben we die avond bij Hans en Joke gegeten en spelletjes gespeeld in het donker want er was weer geen stroom. Als het goed is gaat dit nu elke dag gebeuren omdat er teveel stroom wordt gebruikt in Zuid-Afrika. Dan zetten ze het gewoon helemaal stop in bepaalde delen. Bij ons gebeurd dit nu om de dag in de middag en de andere dag in de avond en in de nacht. Dus we gaan een aantal donkere avonden tegemoet. Gelukkig hebben we kaarsen :)

Dit weekend hebben we lekker niks gedaan en dan kunnen we morgen weer fris aan de slag!

Ik probeer snel weer iets van me te laten horen want als we geen stoom hebben kan ik ook geen blog schrijven maar ik ga het er gewoon om heen plannen.

Groetjes Danielle.

  • 08 Februari 2015 - 16:51

    Heleen Van Kooten:

    Lieve Danielle,

    wat een leuke verhalen en de leerkrachten hebben alle vertrouwen in jullie, in verband met geregeld alleen of met z' 2-en voor de klas staan, goed hoor!! En zulke grote groepen!
    En weer prachtige foto's, fijn dat Hans en Joke jullie geregeld mee nemen!
    Dan zie je ook nog wat van het land.
    Stuur maar wat zon deze kant op!

    Fijne avond nog en succes alvast voor de nieuwe stageweek.

    lieve groetjes,
    xxx
    papa, Saskia en mama

  • 08 Februari 2015 - 19:38

    Astrid:

    Hoi Danielle, leuk om je blog te lezen. Je hebt het wel druk zo, met die grote groepen kinderen ! Ik wens jou en je stage-genootje veel succes de komende week, en "sterkte" tijdens de stroomloze momenten !

  • 08 Februari 2015 - 21:43

    Opa En Oma:

    Lieve Danielle.

    Opnieuw een geweldig goed verslag van jou plus de mooie foto's, die er bij waren.
    Fijn, dat de sportdagen zo goed zijn verlopen en dan ook nog de donderdag ervoor samen 52 kinderen bezig moeten houden met de werkbladen van jullie; een volgende keer de brief maar laten schrijven.
    En dan wordt je op maandag ook nog aan je lot overgelaten en moet je bij wijze van spreken maar even 40 leerlingen bezighouden, wat dus goed is gelukt met de mandela's. (Zijn zeker kleurplaten; of niet soms ?) Leuk verhaal over het bakken van eieren en vervolgens jullie diner "by candlelight".
    Je moet je maar niet al te veel van het geschreeuw enz. aantrekken. Een ouderavond daar bijwonen, is voor jullie waarschijnlijk ook een heel bijzondere gebeurtenis geweest. Bij de kleuters zal je wel gemerkt hebben, dat de leerlingen dingen moesten doen, die ook wel een beetje te maken hebben met de cultuur van het land.
    Van het bezoek aan de oorlogskloof hebben we de foto's van Hans en Joke inmiddels ook ontvangen; daar zaten ook een paar grappige tussen. Het uitvallen van de stroom kan bij jullie gelukkig goed opgelost worden door het ontsteken van kaarsen. Maandag inderdaad maar weer fris aan de slag en opnieuw een fijne stageweek toegewenst. Misschien worden jullie wel weer verrast met een klas voor jullie alleen.

    De hartelijke groeten van opa en oma.

  • 08 Februari 2015 - 21:53

    Opa En Oma.:

    Foutje van opa, bedankt !

    Wordt je moet dus niet met dt, zei oma. Want je zegt ook niet loopt je. Helaas: Very stupid, dat een ex-leraar Nederlands die fout heeft gemaakt !


  • 09 Februari 2015 - 15:22

    Corrie:

    Hoi Daniëlle,

    Leuk om je blog te lezen!
    Wat heb jij al veel meegemaakt! Ik ben benieuwd wat het effect van deze aanpak op de leerlingen is, als je dat vergelijkt met de 'Nederlandse' aanpak. Ik hoop, dat je straks voor ons wat goede tips meebrengt, want anders kan immers ook goed zijn. Hou maar goed je ogen open!

    Veel plezier gewenst!

    Groetjes van Corrie, leerkracht PWA

  • 17 Februari 2015 - 16:19

    Danielle Van Kooten:

    Hoi Corrie wat leuk dat je mijn blog leest! ik zal opletten of ik nog bruikbare tips heb voor in Nederland!

    Met het plezier gaat het zeker lukken!

    Groetjes Danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika op een basisschool.

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2015

De tijd vliegt!

16 Maart 2015

Handen wassen!!

09 Maart 2015

de zevende week

01 Maart 2015

de vijfde en zesde week

16 Februari 2015

De vierde week.
Danielle

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 5431

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: