De vierde week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu De vierde week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu

De vierde week.

Blijf op de hoogte en volg Danielle

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Daar ben ik weer, net even gepraat met kinderen die soms bij het hek van ons huisje staan. Dan ben je aan het werk en hoor je opeens juffrouw juffrouw, en dan staan er een aantal kindjes.

Maar goed, op maandag heb ik bij graad 4 gekeken en vooral gekeken naar de 'zwakke' kinderen zodat ik met die leerlingen extra kan werken. Ik heb die middag werkbladen gemaakt en die op dinsdag gekopieerd. Ik heb toen gekeken naar wat de leerlingen kunnen en wat minder goed. Ik schrok van een aantal leerlingen. Ze hebben het foetaal alcohol syndroom (dit houdt in dat ze een vaak een lager IQ hebben en moeilijk mee komen op school maar doordat de groepen zo groot zijn is het lastig om de kinderen extra aandacht te geven) zo kon een leerling bijvoorbeeld niet lezen, niet schrijven en haalt getallen door elkaar. Andere leerlingen konden al meer, maar ik kwam er vooral achter dat ze het lastig vinden om met grote getallen te werken.

Dinsdagmiddag heb ik toen de werkbladen bekeken en zo ben ik op woensdagochtend boekjes gaan maken. Het was weer chaotisch (er was weer een sportdag aan het einde van de week en het sportveld moest in orde gemaakt worden) in de school want toen ik de leerlingen ophaalde stond er helemaal niemand voor graad 4. Ik ben toen gaan kijken waar de leerkracht was en heb toen maar voorgesteld dat ik aan het werk zou gaan met de klas. Dit vond ze een prima idee en ik heb toen met de klas valentijnsdagkaartjes gemaakt. Dit vonden ze erg leuk! Die avond hebben we bij Hans en Joke gegeten en hebben we nog een spelletje gespeeld.

Donderdag werd gevraagd of ik weer voor graad 4 wilde staan. Prima maar ik hoopte dat het beter ging als woensdag. Want toen praatte er een aantal leerlingen vaak door me heen. Toen dit steeds weer gebeurde ben ik boos geworden want ik was het zat. Ik merkte dat het daarna iets beter ging. Ik heb toen nog met ze buiten gespeeld en een knutselles gegeven. Daarna in de pauze de leraren geholpen met het spuiten van bordjes voor de sportdag. Daarna gingen de kinderen naar huis en hebben we alles voorbereid voor de sportdag. Want er kwamen nu scholen uit andere plaatsen dus het is bijzonder dat wij dit mee maken want het is telkens in een andere plaats.

Vrijdag was de sportdag dus we moesten al vroeg op! Het was erg leuk, de sfeer zat er goed in! Ik heb geholpen bij het verspringen en het vlagggen. Na de sportdag zijn we even snel naar huis gegaan en zag ik dat ik ontzettend verbrand was! Snel wat opgesmeerd want er was een after party. Namelijk braaien met de docenten. Het was heel gezellig en we hebben zelfs Afrikaans leren dansen. De andere docenten wilden graag dat wij de volgende keer Nederlandse muziek meenemen zodat ze weten waar wij precies op dansen haha erg leuk!

Op zaterdag was het de bedoeling dat we met Hans en Joke naar een wildpark gingen maar die was dicht. Dus reden we een stuk verder maar wisten we eigenlijk niet precies meer waar we waren. Op een gegeven moment zijn we langs de spoorlijn gereden op een private road. (Mocht eigenlijk niet maar anders konden we de weg helemaal niet meer terug vinden.) Uiteindelijk hebben we de weg terug gevonden en een ijsje gegeten. Maar toen we naar boven reden zagen we opeens een mega rookwolk. Wat bleek het was een BMW test model die flink in de brand stond (ze testen elk jaar auto's van BMW en deze was dus niet goed gekeurd) Na een poosje konden we er door en zijn we doorgereden. Die avond hebben we weer gebraaid en hebben we allemaal leuke nieuwe mensen leren kennen! Zondagochtend hebben we een verlaat valentijnsontbijt gehad en zijn we die middag bij een kokerbomenbos geweest. Daar was het heel mooi en lekker stil!

Vandaag ben ik voor het eerst gaan werken met de kinderen met het alcohol syndroom! Ze vinden het volgens mij sowieso al leuk dat ze mee mogen! Morgen ga ik dit weer doen, ik heb er zin in!

Ik zou zo nog wat foto's posten en ik laat snel weer van me horen,

Groetjes Danielle

  • 16 Februari 2015 - 19:54

    Heleen Van Kooten:

    Lieve Daniëlle,

    wat een gezellige verhalen weer! Fijn, dat jullie nu helemaal opgenomen zijn in de groep van de leerkrachten en lekker hoor, dat jullie geregeld een braai hebben! En fijn dat Hans en Joke jullie vaak meenemen voor uitstapjes. Hopelijk kan hier het BBQ seizoen ook snel ingeluid worden. Goed bezig met de kinderen die het alcohol syndroom hebben.

    Heel veel succes nog en we houden contact!

    Liefs,

    papa, Saskia en mama

  • 16 Februari 2015 - 20:48

    Betty:

    Hoi Danielle,

    Weer mooie verhalen, ben blij dat je er zo van geniet om met deze groep kinderen te werken, vooral omdat de klassen zo groot zijn, dan lijkt het extra fijn om met de kinderen aan de slag te gaan.
    Wacht weer op je volgende verhaal.

    Liefs Betty

  • 18 Februari 2015 - 15:13

    Opa En Oma:

    Lieve Danielle,

    Het zou zo maar kunnen, dat er vanmiddag al weer een aantal kinderen "juffrouw, juffrouw" staan te roepen bij het hek van jullie huisje. Wij hebben weer genoten van het verslag, dat je hebt gemaakt.
    Die kinderen bij het hek zijn natuurlijk fans van jullie. Nu zitten jullie al in de vijfde week en die is ook al weer meer dan halverwege. Jammer voor die kinderen met een f.a. syndroom en dat ze het daardoor moeilijk hebben met leren. Fijn, dat je ook daarmee de nodige ervaring hebt opgedaan. Opnieuw werd er dus een klas aan jou toevertrouwd, waarmee je kaartjes voor Valentijnsdag hebt gemaakt. In die grote groepen valt het soms inderdaad niet mee om ze allemaal stil te houden, maar even doen alsof je boos bent helpt dan toch echt wel. Al weer een sportdag dus en nu ook met een andere school (of scholen) erbij. Het Afrikaans dansen lijkt ons heel bijzonder; je ziet het hier soms wel voor de televisie. Een volgende keer dus met Nederlandse muziek; dat wordt dan vast en zeker echt swingen. Zaterdag was opnieuw weer een best wel leuke dag voor jullie en wat leren jullie daar toch veel mensen kennen. Twee keer braaien in de afgelopen week was ook lang niet mis natuurlijk. Voor de komende tijd wensen wij je veel werkplezier toe en tot het volgende verslag maar weer. We zijn benieuwd wat er dan allemaal aan ervaringen weer door jou worden doorgegeven.

    De hartelijke groeten van
    opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika op een basisschool.

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2015

De tijd vliegt!

16 Maart 2015

Handen wassen!!

09 Maart 2015

de zevende week

01 Maart 2015

de vijfde en zesde week

16 Februari 2015

De vierde week.
Danielle

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 5434

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: