De tweede week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu De tweede week. - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu

De tweede week.

Blijf op de hoogte en volg Danielle

28 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Al een week gaan we naar stage als de leerlingen er ook zijn. De eerste dag begon met een vergadering (hier begint elke dag mee) en daarna gingen we naar een zaal waar er werd gesproken door de directeur en een andere mevrouw. Ook werden wij als de Nederlandse studenten voorgesteld. Nadat het was afgelopen ging iedereen naar de klas en ben ik bij graad 1 gaan kijken dit is groep 2/3. Er vielen me al een paar dingen op, namelijk dat de leraren best hard schreeuwen en sommige ook gerust de hele dag. En dat sommige leraren op een niet hele prettige manier straf geven. Toen ik die dag door de gang liep en langs de kinderen kwam riepen ze allemaal juffrouw juffrouw en ze gaan aan je armen voelen en aan je haar zitten allemaal dat soort dingen.
Na de eerste dag had ik al een beetje een indruk hoe het gaat, ik vond het leuk om de kinderen te helpen en te kijken hoe het gaat in die graad.

De volgende dag (donderdag) begon al heel vroeg voor ons. Om 10 voor 7 moesten we klaar staan want dan werden we opgehaald. We reden door naar het grote veld vlakbij de school want daar gaan de leerlingen oefenen voor de sportdag. (die komende vrijdag en zaterdag is) we hebben een half uur geoefend en gingen daarna door naar school en vergaderen. Toen heb ik weer in graad 1 gekeken. Weer was het leuk en na de pauze zei de juffrouw. Zo kun jij even de kinderen meenemen naar het pleintje en kun je even een spelletje met ze doen met de hand oog coördinatie? Uuuhm oke waarom niet?! Omdat ik zo gauw even niets wist deed ik maar een spelletje wat ze gisteren ook gedaan hadden. De leerlingen begrepen me redelijk en vonden het leuk. Toen we weer in de klas terug waren ging al vrij snel de bel en zijn we naar huis gegaan.

Op vrijdag hebben we weer eerst geoefend met de atletiek en die dag heb ik in graad 2 gekeken dat is zeg maar groep 3/4. Dit vond ik heel erg leuk omdat dit een beetje hetzelfde niveau is als wat ik in Nederland in groep 3 deed. Ik heb leerlingen geholpen en heb rondgekeken in de klas. Sommige opdrachten vonden ze lastig maar als ik heel rustig Nederlands sprak begrepen ze me wel en kon ik ze op deze manier helpen.

In het weekend zijn we op zaterdag naar het strand geweest alleen was het boven land heel erg mooi weer maar boven zee mistig en koud. Jammer maar niks aan te doen, we hebben lekker een taartje gegeten en een kleine strandwandeling gemaakt want als je liep viel de kou mee. Maar ik dacht steeds maar, het is lang niet zo koud als in Nederland want daar lag toen sneeuw haha ;) Met de lunch zat het niet mee in het ene restaurant hadden ze alleen buiten plekken en het was echt best koud, dus terug naar het andere dorpje hier hadden we drinken besteld maar dat duurde aardig lang toen ze na een half uur eindelijk terug kwam en we vroegen hoe lang het nog ging duren had ze geen idee. Toen hebben we maar afgerekend want als we nu gingen bestellen en we niet wisten hoe laat het eten kwam was dat niet handig want we moesten nog boodschappen doen. De volgende twee restaurants waren al dicht dus we eindigde bij een soort van Mac Donalds maar dat vond ik niet erg want ik had zin in frietjes ;) daarna boodschappen gedaan en op de terug weg een ijsje gegeten. Op zondag hebben we geluncht in een café vlakbij het dorp. Dit is best bijzonder omdat er normaal nooit iets te doen is op zondag. Maar sinds dat café er zit dus wel. We hebben toen ook Yara ontmoet die hier 2 jaar geleden ook als studente kwam en nu hier woont. Die middag hebben we ook gezwommen bij een vriend van haar, erg leuk en gezellig. We hebben goede tips gekregen en een beetje Afrikaans geleerd doordat haar vrienden natuurlijk zo praten.

Maandag moesten we weer vroeg opstaan omdat ze gingen oefenen voor de sportdag. Daarna heb ik in graad 3 gekeken dat is groep 4/5. Weer erg leuk om te zien hoe verschillend het onderwijs hier is als in Nederland en hoe ze hier les krijgen. Ze waren ook woordjes aan het leren in het Afrikaans dus hier heb ik ook weer wat geleerd. Om half 12 gingen we naar het sportveld met de hele school en hebben hier weer geoefend.

Gisteren was het voor de laatste keer oefenen en daarna bleek dat er een aantal leraren niet waren en werd er tegen Saskia en mij gezegd ja willen jullie voor graad 7 (groep 8/1e klas) staan voor de meisjes. Oke leuk! Wel vond ik het best spannend omdat ik nog nooit voor zo'n hoge groep gestaan had. Gelukkig had Saskia goede ideeën en hebben we geknutseld een spelletje gedaan en nog een beetje gesport. De leerlingen luisterden gelukkig goed en ze vonden de opdrachten leuk. Daarna zijn we weer naar het sportveld gegaan daar stond een leraar al lijnen te maken voor de atletiek. Maar omdat het apparaat (het leek wel een soort grasmaaier met verf) een beetje gek was gingen een paar lijnen een beetje scheef. We hebben deze keer het hoogspringen geoefend. Ik vond dat ze het aardig goed hadden gedaan. Ik heb benieuwd hoe ze het er van af brengen met de sportdag! Toen ik die middag in de tuin een boekje aan het lezen was hoorde ik opeens juffrouw juffrouw! Er stonden een paar leerlingen voor het hek. Heel schattig! Ze lieten wat boekjes zien en vroegen wanneer ik in een andere graad kwam kijken. En toen gingen ze weer verder.

Vandaag waren er weer niet genoeg leraren omdat ze de atletiekbaan in orde moesten maken. Gelukkig was Yara in graad 7 en Saskia en ik werden voor graad 4 (groep 5/6) gezet de grootste klas met 49 kinderen. We begonnen met spelletjes (voetbal moordernaartje en een spel uit Zuid-Afrika waar ik niet zoveel van begreep) Daarna was het pauze en heb ik mandela's en een stip tot stip gekopieerd wat ze erg leuk vonden. Daarmee hebben we ze de rest van de ochtend bezig gehouden. En vandaag was de school vroeg klaar (al om half 1) omdat er dus sommige leraren niet waren. Zo meteen gaan we gezellig eten bij Hans en Joke en morgen als het goed is weer een 'normale' dag met alle leraren in de school. Dan vrijdag en zaterdag sportdag en dan zou de rust weer terug moeten keren in de school. Ik ben benieuwd!

Ik zal zo nog wat foto's plaatsen zo krijgen jullie een beetje een idee hoe het hier is.

Groetjes Danielle

  • 28 Januari 2015 - 19:34

    Heleen En Nick:

    Goh Daniëlle, wat een gezellige verhalen en prachtige foto's!!Jullie worden nog allround juffrouw en hoeven straks niet meer naar de Pabo, ha ha.

    En lekker weer, hier is het net herfst.........geniet er maar van en succes met de stage en veel plezier met de sportdagen. Leuk dat jullie fijn contact met Hans en Joke hebben en dat er zo langzamerhand steeds meer nieuwe kennissen bij komen.

    We houden contact,

    lieve groetjes,

    xxx


    papa, Saskia en mama

  • 28 Januari 2015 - 20:26

    Betty:

    Hoi Danielle,

    Weer zo`n mooi verhaal en mooie foto`s , zo te horen vind je het allemaal leuk en leerzaam, het is toch heel wat anders dan hier in Nederland voor de klas staan.
    Veel succes met het sportweekend, hoop er later wat over te horen.
    xxx

    Groetjes Betty

  • 29 Januari 2015 - 14:58

    Opa En Oma.:

    Lieve Danielle,

    Zojuist een klein kwartier met je gesproken via de telefoon en geluisterd naar je enthousiaste verhalen.
    De gebeurtenis met die superspin had je eigenlijk even moeten filmen. Wij hadden zo ongeveer dezelfde gedachten als papa, mama en Saskia; namelijk, dat je eigenlijk niet meer naar de pabo hoeft, vanwege je bijzondere praktijkervaringen. In ieder geval heb je volgens ons als je naar de pabo wilt, wel een behoorlijke voorsprong op studenten, die verder nog nooit iets van de onderwijspraktijk hebben meegekregen. We hebben opnieuw genoten van je verslag en van je prima schrijftalent.
    Verder heb je via de telefoon al informatie gegeven over de stand van zaken tot pakweg 2 uur vandaag.
    Wij hopen, dat de sportdag goed zal verlopen en dat het dan niet al te heet zal zijn.

    De hartelijke groeten van opa en oma.

  • 29 Januari 2015 - 15:31

    Lieke (oud Slb-er ROC MN):

    Hallo Danielle,

    Via Facebook heb ik je pagina gevonden. Wat ontzettend leuk voor jou en Saskia dat jullie grote avontuur eindelijk maar toch begonnen is. Zo te lezen vermaken jullie je al goed. Leuk om ook de verhalen over je stage te lezen, je zal er vast een hoop leren. Gezellig dat jullie Yara ook ontmoet hebben :). Doe haar maar de groetjes van mij!
    Veel succes en plezier de komende maanden Daniëlle. Vergeet er ook niet goed van te genieten, want voordat je het weet zit je weer in het koude en regenachtige Nederland.

    Ik zal jullie sites blijven volgen, ben benieuwd naar jullie ervaringen daar!

    Groetjes, Lieke

  • 30 Januari 2015 - 22:37

    Miranda:

    Wat geweldig meid

  • 03 Februari 2015 - 22:33

    Bas Kuiper:

    Hoi Daniëlle,

    Wat een andere wereld. Top leuk om te zien en te lezen waar je mee bezig bent. Saskia (die vandaag een slappe lach dag had!) gaf me dit webadres. Wat een levenservaring doe je zo op. Heel veel plezier en succes bij je stage.

    Vriendelijke groeten,
    Bas Kuiper (Mavo Muurhuizen)

  • 08 Februari 2015 - 13:37

    Danielle Van Kooten:

    Wat leuk dat er zo veel leuke reacties van iedereen zijn! En wat leuk dat zelfs oud docenten van de middelbare school en van vorig jaar mijn blog lezen en geïnteresseerd zijn in de avonturen die ik hier beleef :)

    En natuurlijk alle familie die leest en reageert, ook heel leuk!

    Het is super om alle reacties te lezen en om te zien hoe geïnteresseerd iedereen is!

    Ik ga snel een nieuwe blog schrijven over de afgelopen week,

    Groetjes Danielle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika op een basisschool.

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2015

De tijd vliegt!

16 Maart 2015

Handen wassen!!

09 Maart 2015

de zevende week

01 Maart 2015

de vijfde en zesde week

16 Februari 2015

De vierde week.
Danielle

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 5440

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: