de vijfde en zesde week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu de vijfde en zesde week - Reisverslag uit Nieuwoudtville, Zuid-Afrika van Danielle Kooten - WaarBenJij.nu

de vijfde en zesde week

Blijf op de hoogte en volg Danielle

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Hallo daar, ik heb al een hele poos niks van me laten horen. We hadden leuke weken en soms was het erg druk dus de blog is er een beetje bij ingeschoten.

Na die maandag ben ik verder gaan werken met mijn groepje. Ik heb op dinsdag minsommen gemaakt en dit vonden ze lastig dus woensdag heb ik makkelijkere minsommen gemaakt. En die met ze gemaakt. Ik ging daarna kijken bij graad 7 en na de pauze ging de leraar weg omdat er een vergadering was in een andere stad. Dus stond ik toen opeens alleen voor de hoogste graad. Ik heb toen in de pauze snel een voorbeeld gemaakt met was ik wilde maken, uiteindelijk heb ik met ze getekend. De klas luisterde goed en dus ging het ook erg goed.

Die donderdag heb ik de eerste paar uur voor graad 4 gestaan dit is een hele grote klas en sommige kinderen blijven er dan door heen praten. Gelukkig ging het wel redelijk en vonden ze de opdracht leuk. Ik heb namelijk een tekenopdracht gemaakt met wat ze later willen worden. Ze moesten zichzelf tekenen als wat ze later willen worden. Daarna heb ik met mijn groepje gewerkt en heb steentjes bij de minsommen gebruikt hierdoor begrepen ze het al goed!

Vrijdag was een vrij chaotische dag er waren namelijk 2 leraren niet. Ik stond toen eerst in graad 7 waar ik een les heb gegeven over Nederland en de verschillen met Zuid-Afrika. Daarna stond ik in graad 4 en heb ik met ze getekend daarna in graad 5 waar ik ook getekend heb en daarna weer in graad 4 waar ik de kinderen madela's heb laten inkleuren

Dat weekend hebben we niet echt iets bijzonders gedaan. Lekker niks gedaan en aan school gewerkt. Zondag kwamen er 3 juffen uit Nederland om hier les te geven. En als grote verrassing hadden ze tijdschriften meegenomen die mijn moeder naar ze had opgestuurd. Omdat ze het zo sneu vonden dat ik al mijn boeken al uit had! Echt een ontzettend leuke en lieve actie! Die avond hebben we lekker met z'n allen gegeten, er waren ook een aantal Afrikaanse onderwijzers die vorig jaar naar Nederland waren gekomen. We hadden heerlijk gegeten en een leuke avond gehad.

Die maandag begon ik met mijn groepje. Ik heb toen bij de minsommen gewerkt met een groot rekenrek. Dit is makkelijker dan met de steentjes want dat was toch wel een heel gedoe zeker met grote sommen. Ik heb daarna in graad 1 geholpen. Die middag zijn we bij de kokerbomen en bij de waterval geweest met de Nederlandse docenten. Saskia en ik gingen in het bakkie, erg leuk maar wel een beetje hobbelig haha

Op dinsdag heb ik weer met mijn groepje gewerkt en daarna in graad 6 gekeken. Die middag hebben we de Nederlandse docenten geholpen met voorbereiden van de lessen. En later die middag hebben we met de Afrikaanse docenten een rondje om het dorp gedaan en ook in de blocks gekeken, zo konden we zien hoe de leerlingen leven. Heel interessant en leuk maar ook wel confronterend met hoe goed wij het hebben. Wij reden er in de auto's doorheen en alle kinderen die aan het begin van de block aan het spelen waren renden helemaal mee met de auto's en niet een klein stukje nee de hele block rond! Erg schattig. Daarna nog even naar het meertje geweest en nog iets gedronken.

Woensdag begonnen de lessen met de Nederlandse onderwijzers, we hebben ze lekker geholpen omdat de klassen zo groot zijn. Ze hebben vooral geholpen om het vak kunst op te zetten, dus we hebben lekker geknutseld. Ook hebben we rekenspelletjes gespeeld die ze meegenomen hadden uit Nederland. Die middag zijn we met ze in de oorlogskloof geweest ook voor de tweede keer was het weer prachtig!

Donderdag was alweer de laatste dag dat de Nederlanders op de school waren. We hebben geknutseld, reken spelletjes gespeeld en sociaal emotionele lessen gegeven. Ook hadden ze voor elk kind een bandje laten maken met de tekst jy is waardevol. Ze vonden het helemaal fantastisch en waren er erg blij mee! Die avond hadden we alweer de afscheidsbraai van de leraren. Het was heel leuk en gezellig, al was het wel jammer dat ze maar zo kort bleven.

Op vrijdagochtend hebben we eerst nog snel ontbeten bij de Nederlandse docenten in het grote huis. Heel leuk en lekker daarna afscheid genomen wat toch wel erg jammer was. Toen we op school waren heb ik eerst met graad 7 de tekeningen afgemaakt waar de Nederlandse docenten mee begonnen waren. Daarna Saskia geholpen want zij stond alleen voor de klas omdat er een docent niet was. Die avond hebben we weer lekker gebraaid.

Op zaterdag hebben we afval gegeten op de plaats (dat is boerderij hier en afval is het vlees wat ze normaal niet eten zoals de wang en knie) ook was er natuurlijk braaivlees. Daarna nog wat gedronken bij iemand anders. En vanmiddag weer gebraaid en een soort van kip curry gegeten wat heel lekker was! Vanmiddag nog een beetje gewerkt en school en morgen begint de nieuwe week alweer!

Ik zal er zo meteen nog wat foto's op zetten!

Groetjes Danielle

  • 01 Maart 2015 - 20:24

    Heleen En Nick:

    Hee Daniëlle, weer een mooi verslag. Wij krijgen een steeds betere voorstelling van wat jij daar allemaal doet. Erg goed! Wij zijn apetrots op je. Ga vooral zo door.

  • 02 Maart 2015 - 10:55

    Opa En Oma:

    Lieve Danielle,

    Opnieuw een prachtig verslag en schitterende foto's. Wat zien die kinderen er toch mooi uit daar in hun schoolkostuum en met hun mooie haar. Het waren dus hectische weken, maar wel de moeite waard.
    Al weer diverse keren alleen les gegeven; geweldig ! De verhalen van de minsommen waren ook heel bijzonder. Veel getekend met de kinderen en laten inkleuren, wat ook op de foto's te zien was. Leuke opdracht van het zichzelf tekenen, maar dan wat ze later wilden worden. De les over de verschillen tussen Nederland en Zuid-Afrika moet volgens ons voor de leerlingen best wel leuk zijn geweest.
    Het bezoek van de Nederlandse juffen met de tijdschriften is ook verrassend door jou beschreven. Wat heb je daar al veel mensen leren kennen en wat heb je daar in korte tijd al veel meegemaakt. Zelfs hobbelend in een bakkie naar de waterval. Ook heel bijzonder vonden wij het verhaal van het bezoek aan de blocks Een leuke verrassing voor de leerlingen die bandje met "jy is waardevol". Maar helaas het bezoek van de Nederlanders was maar van korte duur. De boerderij, die ze daar plaats noemen, noemen ze in het Fries bijna net zo, namelijk pleats. We hebben destijds immers nog gegeten in De Pleats in Bergum. Dat restaurant is namelijk gevestigd in een voormalige boerderij.
    Jullie hebben nu nog 5 weken voor de boeg, want dan is het 6 april.
    Wij hopen, dat die weken ook goed zullen verlopen in de warmte van Zuid-Afrika en dat jullie nog veel moois zullen meemaken en wie weet ook nog wel enkele kleren zullen braaien.

    De hartelijke groeten van opa en oma.


  • 03 Maart 2015 - 20:07

    Bouwina:

    Erg mooi geschreven hoor. Jij maakt een hoop mee daar lees ik. Ik hoop dat je het nog goed naar je zin hebt en ik wens je nog veel succes op school daar.
    Heel veel groetjes van ons allemaal!
    Bouwina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nieuwoudtville

Zuid-Afrika

Stage in Zuid-Afrika op een basisschool.

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2015

De tijd vliegt!

16 Maart 2015

Handen wassen!!

09 Maart 2015

de zevende week

01 Maart 2015

de vijfde en zesde week

16 Februari 2015

De vierde week.
Danielle

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 5442

Voorgaande reizen:

16 Januari 2015 - 06 April 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: